Levenslang getrouwd met Gods zegen

Trouwringen met kruis

Marc Massaer

Broeders en zusters in Christus,

In onze tijd is het voor veel verenigingen heel moeilijk nieuwe leden te vinden. Mensen willen zich immers totaal vrij voelen. Daardoor aarzelen ze steeds meer om zich voor langere tijd aan iets of iemand te binden. Dat heeft te maken met een mentaliteit van doorgeschoten individualisme. Met andere woorden: alles draait te veel om het eigen ego. Lid worden van een vereniging brengt enerzijds de verplichting mee je talenten in te zetten voor de vereniging, en dat spreekt voor zich. Anderzijds krijg je er zo veel voor terug! Denk aan de vriendschapsbanden die er tussen leden van een vereniging ontstaan, of aan het feit dat ze veel van elkaar kunnen leren.
Die aarzelende houding om zich levenslang te binden, treffen we ook aan bij mensen die besluiten als stel samen verder te gaan. Het aantal burgerlijke en kerkelijke huwelijken die worden gesloten, is drastisch gedaald. Steeds minder jonge mensen willen een levenslange verbintenis aangaan. Ook stellen veel koppeltjes het besluit om te trouwen, uit. Je kunt allerlei dingen bedenken waardoor dit zo is gegroeid, maar in de kern heeft het te maken met de visie op het huwelijk. Het huwelijk wordt wel als een natúúrlijke relatie gezien maar niet meer als een bóvennatuurlijke, als een roeping. In de Bijbel is het huwelijk nauw verbonden met het geloof in God en met Gods visie op de relatie tussen man en vrouw.
De lezingen van deze zondag geven ons daarover meer helderheid.

Bij de schepping heeft God man en vrouw geschapen als beeld en gelijkenis van Hem. Daardoor leefden ze in harmonie met elkaar. Voor God zijn man en vrouw gelijkwaardig. God heeft de vrouw niet uit het hoofd van de man geschapen om over de man te heersen. Ook heeft God de vrouw niet geschapen uit de voeten van de man om door hem onderworpen te worden. God heeft de vrouw geschapen uit de zijde van de man om hem terzijde te staan. God heeft hen gezegend en de opdracht gegeven de aarde te beheersen en te bevolken. Door ongehoorzaamheid aan God is er een breuk ontstaan, waardoor de mens Gods zegen verloor en te maken kreeg met zonde, lijden en dood.
Dankzij Jezus Christus’ komst is die zegen weer over de wereld gekomen, ook over de relatie tussen man en vrouw. Jezus heeft deze verhouding hersteld door deze haar bovennatuurlijke dimensie terug te geven. In het sacrament van het huwelijk verbinden man en vrouw zich met elkaar door hun jawoord voor God. Zo komt er zegen over de huwelijksrelatie en krijgen man en vrouw de kracht en de genade om beeld van Gods liefde te zijn. Zoals Jezus zich totaal heeft overgegeven aan de kerk, zijn bruid, zo zijn man en vrouw geroepen zich lichamelijk en geestelijk totaal aan elkaar te geven, tot elkaars welzijn en geluk. Het huwelijk is een roeping tot liefde en tot heiligheid. Heiligheid wil in dit verband zeggen dat man en vrouw er voor elkaar zijn om elkaar te helpen het koninkrijk der hemelen te bereiken.

Wat God heeft verbonden, mag de mens niet scheiden. God bepaalt met andere woorden de voorwaarden voor het huwelijk en verbindt er zijn zegen aan. Om die zegen te bewaren is een relatie met Jezus Christus nodig. Ook dienen de echtgenoten de kerkelijke leer over het huwelijk te kennen. God wil zijn zegen, genade en hulp over het huwelijk laten neerdalen maar dat moet je Hem wel vragen. Bovendien moet je leven in overeenstemming met de geboden. Elk huwelijk kent zo zijn ups en downs, zijn goede en kwade dagen. In de mooie dagen is het goed God te danken voor zijn zegen. Op moeilijke momenten is het nodig God om hulp, troost en kracht te vragen. Een gezin dat samen bidt, blijft bij elkaar, schreef Johannes Paulus II in zijn brief over de rozenkrans.

Veel van de problemen waarmee hedendaagse gezinnen te maken krijgen, hebben te maken met een gebrek aan communicatie onderling en met God. In veel gezinnen is het moeilijk tijd voor elkaar vrij te maken door de tv en allerlei andere activiteiten. Daardoor wordt er steeds minder samen gegeten. Tijd voor gebed schiet er dan helemaal bij in, terwijl gebed belangrijk is voor kinderen. Kinderen zijn eenvoudig van hart en staan open voor het leven, voor God en zijn Koninkrijk. Voor hen is het heel belangrijk dat zij in het gezin leren een persoonlijke relatie met Jezus Christus op te bouwen. Ze weten dan dat ze altijd een beroep op Gods Liefde, barmhartigheid en voorzienigheid kunnen doen. Daardoor staan ze sterker en kunnen ze beter met uitdagingen omgaan. Het leven kent immers zo zijn verrassingen maar met de genade van God kom je er altijd weer bovenop. Voor wie gelooft en vertrouwt op God komt immers alles goed.

Moge de H. Maagd Maria, de moeder van Barmhartigheid, onze gezinnen en families beschermen, opdat Gods zegen, vrede en harmonie er mogen heersen, dankzij de liefde en de barmhartigheid van God. Amen.

Printversie