Jezus de sleutelmaker opent deuren naar een beter leven

Sleutels

Marc Massaer

Broeders en zusters in Christus,

Zaterdag 14 en zondag 15 september a.s. is het Open Monumenten-dag. Dit jaar is het thema ‘Routes, netwerken en verbindingen’, waar-bij honderd cultuurhistorische gebouwen hun deuren openen. De kastelen, molens, landhuizen, kunstwerken, kloosters en kerken die aan bod komen tijdens excursies, demonstraties en rondleidingen, leveren verrassende verhalen op. Door dit initiatief kan er een boeiende wereld voor je opengaan. Je ontdekt wat voor een rijke cultuur en geschiedenis er achter gebouwen steekt en wat mensen overhadden voor het bouwen van een kerk of een klooster. Als je in het buitenland op vakantie gaat, is het altijd fijn een kijkje te kunnen nemen in een kerk of klooster om even stil te zijn bij God en alle kunstwerken te bewonderen. Eigenlijk zouden de kerkdeuren altijd open moeten zijn om bij Jezus op bezoek te komen en Zijn aanwezigheid te mogen ervaren. Helaas is dat niet altijd het geval. Als een kerk of klooster de deuren moet sluiten of afgebroken wordt, is dat een pijnlijke beslissing, waarbij er een geschiedenis met vele herinneringen verloren gaat.
Deuren openen of sluiten voor God en je naaste, dat is het centrale thema in de lezingen van deze zondag.

In de eerste lezing spreekt de profeet Jesaja het Joodse volk in ballingschap weer moed in en belooft hij hulp van God. God blijft zorgen voor zijn volk door het openen van nieuwe wegen naar een nieuwe, positieve toekomst. God laat zijn volk niet in de steek maar brengt genezing, troost en heil. Zijn woord geeft altijd hoop en biedt perspectief in het leven. Geloven is vertrouwen hebben in Gods voorzienigheid, die voor hen die op Hem hopen, alles ten goede leidt. Soms moet je andere wegen inslaan om vooruit te komen, als je merkt dat je op een doodlopend spoor zit. Dan is het zaak de H. Geest te vragen je andere wegen te tonen.
Als er ergens in je leven een deur of een venster dichtgaat, dan gaat er elders wel weer een deur of venster open. Het is een spreekwoord waar veel waarheid in steekt. Dat is vertrouwen hebben in God die de toekomst leidt. Er is altijd een uitweg en een oplossing. Niet bij de pakken neerzitten maar met Gods genade de dingen doen die je kunt, en dan komt het goed.

In het evangelie zegt Jezus tegen een doofstomme: Effeta - Ga open - en de doofstomme kan horen en spreken. Dit lichamelijke wonder doet Jezus om duidelijk te maken dat God zorg heeft voor mensen. Daarnaast wil Jezus met dit wonder een teken geven dat Hij mensen ook geestelijk geneest en dat Hij de Deur is die toegang geeft tot de nieuwe wereld van God. God wil niet dat wij ons opsluiten in ons eigen kleine, zichtbare wereldje maar dat we onze ogen en oren openhouden voor de noden van onze naaste en voor wat Hij tot ons wil zeggen.

Luisteren wij naar wat God zegt, of luisteren wij liever naar de wereld met zijn oppervlakkige genoegens? Deze wereld gaat voorbij; wat blijvende en eeuwige waarde heeft, is het woord van God. Leiding en wijs-heid voor ons concrete leven kunnen wij vinden in het Woord van God, dat zo prachtig en veelzijdig is. Wat we nodig hebben, is de H. Geest, die ons inzicht geeft in wat God van ons wil. Hij wil voor ons het eeuwig geluk en nodigt iedere mens uit met Hem op pad te gaan en het hart te openen voor Zijn liefde en Barmhartigheid. God wil ons laten ervaren wat een vreugde het is om in verbondenheid met Hem te leven. Geloven in God is een genade en een gave van Hem maar vraagt wel dat we voor Hem openstaan en meewerken. Al zet je je hart maar op een kiertje, dan kan God binnenkomen en je doen groeien in het spirituele leven. De mens is geschapen voor meer dan deze zichtbare wereld. Uit liefde heeft God ons met een vrije wil geschapen om persoonlijk voor Hem te kiezen, opdat wij uitgroeien tot een liefdevolle per-soon en ontdekken wat een rijkdom het is in Hem te geloven. God verplicht niemand te geloven, want Hij respecteert de vrijheid van de mens. Iedere mens staat voor de keuze vóór of tegen God te kiezen. Door de H. Geest krijg je een open hart voor wat God tot je wil zeggen doorheen mensen, en door het woord van God.

Deze week hoorde ik dat iemand zich per ongeluk had buitengesloten door zijn sleutels in huis te laten liggen. Er moest een slotenmaker aan te pas komen om de deur open te maken. Spiritueel gezien is Jezus de slotenmaker die alle deuren naar een beter leven en tot het Koninkrijk der hemelen kan openen.
Laten wij in deze H. Eucharistie al onze zorgen en noden aan Jezus toevertrouwen. Dan kan Hij ons nieuwe wegen tonen naar een vreugdevol en gelukkig leven want Hij is de Redder en de Geneesheer bij uitstek. Amen.

Printversie