Bedevaart Lourdes 2017

Foto 0004:
Foto 0052

Samen op weg per bus en TGV naar Lourdes

Met gezonde spanning en totaal niet wetend wat ons te wachten staat, vertrekken we op zaterdag 14 oktober voor een reis naar Lourdes. Ik ben nog nooit in Lourdes geweest maar ga wel met open blik.

Wat meteen opvalt, is de enorme mensenmassa die met alle bagage vanuit de bussen door de VNB in de TGV geleid wordt. Medepelgrims die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten, worden perfect geholpen door de vele vrijwilligers. Petje af !

Foto 0042:
Pastoor Barberien geeft uitleg
Foto 0048:

Aankomst en eerste groet aan Maria

Na aankomst in een zonovergoten Lourdes staan de bussen te wachten om ons naar het hotel te brengen. Het is een zogenaamd zorghotel, waar ook medische zorg gegeven kan worden aan de mensen die dat nodig hebben. Elk hotel heeft een hotelleider en een pastor.

De eerste avond al genieten we van een goede maaltijd en leren we de medepelgrims kennen. De sfeer is meteen goed. Na het eten lopen we nog naar het Heiligdom voor een eerste kennismaking. We brengen een groet aan Maria bij de grot en kijken naar de lichtprocessie.

Pastoor Steven Barberien geeft toelichting op een aantal zaken, omdat hij al vele malen in Lourdes is geweest.

Foto 0100: Op het terras van het hotel (?)
Foto 0400: Mariabeeld in de grot
Foto 0026: blik op de lichtprocessie (?)

Start in de Bernadettekerk

Zondag de officiële start met vieringen in de Bernadettekerk: de lauden (het ochtendgebed) en ’s middags om vier uur de opening met een Eucharistieviering. Overweldigend, met ruim 1000 pelgrims bij elkaar zijn om het samenzijn te vieren en Maria te eren.

Foto 0086: in de Bernadettekerk
Zicht op de grot vanaf de andere kant van de vivier

Lichtprocessie en vieringen

De lichtprocessie op maandagavond is indrukwekkend. Met alle pelgrims uit de verschillende landen samen zingen en bidden in alle talen ter ere van Maria.

Daarna hebben we elke dag bijzondere vieringen, afwisselend in de Pius X-basiliek en de Bernadettekerk. Het is heel bijzonder dat Mgr. De Korte voorganger is, met zoveel priesters en diakens uit het bisdom.

Met de dag begint het verhaal van Bernadette Soubirous en de verschijning van Maria steeds meer te leven. Dat gebeurt ook door de film die een aantal van ons hebben gezien, en het bezoek aan de plekken waar Bernadette met haar familie geleefd heeft.

Gezamenlijke viering in de Bernadettekerk

Viering aan de grot

De viering aan de grot bij Maria op dinsdagmorgen is een heel mooie beleving, zo staand achter de vele rolstoelers. Je bent één, biddend en vierend.

Grote kruisweg en sacramentsprocessie

‘s Middags lopen we met onze parochianen en met Steven Barberien de grote kruisweg met gebed en zang. Aansluitend de start - vanaf de ‘prairie’ - van de sacramentsprocessie, die heel bijzonder is, met daarna de viering in de Pius X-basiliek.

Foto 0214: kruiswegstatie
Foto 0240:

Pic du Jer

Op een vrije middag gaan we met een klein groepje pelgrims naar Pic du Jer. Met de funiculaire naar boven, gevolgd door nog een kleine wandeling naar de top.

Een zonovergoten warme middag met een schitterend uitzicht op Lourdes en de Pyreneeën.

Zusters Carmelitessen in Simacourbe

Op de dag van de excursie naar de verschillende bestemmingen bezoeken wij als parochie de zusters Carmelitessen in Simacourbe. Daar worden we zeer gastvrij ontvangen.

Na de Eucharistieviering, waarin pastoor Steven Barberien en pastoor Francis De Meyer voorgaan, praten we met de zusters over hun leven en werk in het klooster. Dit laat een diepe indruk achter. We kunnen de prachtige spullen die de zusters maken, bewonderen en/of kopen in het winkeltje van het klooster.

Op de terugweg hebben we weer een prachtig uitzicht op de Pyreneeën en kunnen we genieten van de natuur.

Foto 0324: klooster van de Karmelitessen
Foto 0355:
Foto: 0327:
Foto 0332:
Foto 0329: in de kapel

Parochiekaars en zendingsviering

’s Avonds ontsteken we de parochiekaars, met zicht op de grot aan de rivier de Gave.

De laatste dag, na de zendingsviering met het prachtig gezongen Gloria door Joke en Wil van den Broek, brengen mijn man en ik nog een bezoek aan de baden. Een speciale ervaring, die ik niet had willen missen. Een bijzondere afsluiting van de week, maar meer ook een nieuw begin.

Foto 0105:
Foto 0402:
Foto 0414:
Foto 0438:
Foto 0430:

Blijdschap, hoop en kracht

Deze week heeft diepe indruk op mij gemaakt door de saamhorigheid en de wijze waarop de pelgrims elkaar helpen en steunen. Vooral ook het samen beleven en lachen, wat de mensen kracht geeft om verder te gaan. Zo komt met de hulp van Maria blijdschap, hoop en kracht uit boven pijn en verdriet.

Een bedevaart naar Lourdes moet je inderdaad zelf beleven. Dat is bijna niet onder woorden te brengen. Tot ziens in Lourdes!