Persbericht gemeente Hilvarenbeek over Jac Peeters

Jac Peeters ontvangt koninklijke onderscheiding

Zondag 13 september 2020 reikte burgemeester Evert Weys een koninklijke onderscheiding uit aan Jac Peeters uit Hilvarenbeek. De uitreiking vond plaats na de eucharistieviering van 11.00 uur in de Petruskerk in Hilvarenbeek.

De heer J.G.G.M.P. (Jac) Peeters (63) uit Hilvarenbeek zet zich al bijna een halve eeuw op het muzikale vlak in voor de Hilvarenbeekse samenleving. Daarbij in het bijzonder voor de koor- en de orgelmuziek en dat in de breedste zin van het woord. Niet alleen Hilvarenbeek plukt de vruchten van zijn inzet, ook regionaal staat hij op dit gebied als expert bekend.

Van 1975 tot 2017 was de heer Peeters oprichter en artistiek leider van het Boddenensemble, bestaande uit jonge en getalenteerde muzikanten, die hij allen tot een professionele carrière in de muziek heeft weten te leiden. Het Boddenensemble begeleidde vele jaren het Beekse kinderkoor 'De Cantarellen'.

Ook vanaf 1975 tot heden is de heer Peeters dirigent van de Heilige Norbertusparochie te Hilvarenbeek. Hij dirigeert o.a. De Beekse Cantorij, Schola Gregoriana en het Dames- en herenkoor.

Sinds 1983 is hij als dirigent verbonden aan het Kempisch Vocaal Ensemble Kwarts, dat zowel nationaal als internationaal concerten verzorgt.

Vanaf 2003 is hij als voorzitter van de Stichting Beiaard & Orgel/De Beekse Beiaard actief. Hij vertegenwoordigt hierbij de stichting en adviseert de Torenstichting.

Per 2010 tot heden zet de heer Peeters zich in bij de Orgelkring Midden-Brabant, sinds 2013 als medeorganisator en bestuurslid van de concertreeks ‘Flierefluiterconcerten’ en organisator van de Marktconcerten op het historische Van Hirtumorgel in de Hilvarenbeekse Petruskerk.

Jac Peeters kan worden gekwalificeerd als iemand die zich geruime tijd ten bate van de samenleving heeft ingespannen en anderen daarbij heeft gestimuleerd. Zijn lange, actieve, indrukwekkende en bijzonder waardevolle staat van dienst leidt ertoe dat hij wordt benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau.