Met Maria leven en geloven

Maria

Steven Barberien

‘Richt u op en heft uw hoofd omhoog!’ Dat is de kernboodschap in deze adventsperiode. Een mens moet durven uitkijken naar de toekomst, terwijl hij zich staande houdt in het nu. Dat is een hele opdracht voor ons, christenen, op weg naar 2019!
Want we leven in een voor ons moeilijke tijd. Maar al te vaak zakt de moed ons in de schoenen en zien we de toekomst somber in, wanneer we de cijfers van het kerkbezoek, van de sacramenten, van de financiën erbij nemen… Oppassen dus dat we niet gaan jeremiëren zoals de profeet Jeremia, wiens naam voor altijd verbonden blijft met klagen en doemdenken.

Vaak zien we gelovige mensen slingerbewegingen maken om dit gevoel van onmacht en negativiteit om te buigen. Ze klampen zich vast aan wat ooit was: de jaren van experimenteren op het vlak van geloof en liturgie, die op weinig goeds uitdraaiden…, of ze verwachten dat een totale ommekeer of verandering de oplossing is en laten zo elke zekerheid los, waardoor er niets meer overblijft. Of men blikt terug op lang vervlogen tijden om daar oplossingen te zoeken… Allemaal met goede bedoelingen, maar vaak zonder resultaat of heil.

Dan zijn de woorden van Paulus toch wel mooi om ter harte te nemen. Trouw blijven aan de overlevering van de kerk en de geboden van God en vooral toenemen in liefde voor elkaar en alle mensen. Dus eigenlijk gewoon standvastig door blijven gaan met een opgeheven hoofd. Ons hart niet afgestompt door zorgen of teleurstelling en onze ogen open voor de noden van mensen, onze oren open voor wat God van ons vraagt.

Daarmee is deze advent ook een Mariale tijd. Samen met Maria op weg naar het Kerstfeest. Maria is ons tot voorbeeld van standvastig en liefdevol gelovig leven. Zij stond vol hoop open voor die oeroude belofte dat God Iemand zenden zou die rechtvaardig zou besturen, die de wereld zou redden… Dankzij haar geloof, haar hoop en haar liefde kon die Redder mens worden. Uit haar is Gods liefde geboren, de Mensenzoon.

Laten wij deze advent in gedachten dicht bij Maria blijven en van haar leren hoe standvastig en hoopvol te geloven en liefdevol te leven… Wie weet hoe vlug de dingen zich dan gaan voltrekken… Samen met haar mogen wij bidden voor de komst van de Mensenzoon.

Amen.

Printversie