Luister met de oren van je hart

Steven Barberien

Steven Barberien

Luister met de oren van je hart

Samuel heet niet voor niks Samuel. Zijn naam betekent: ‘God horen’, en dat doet dat kleine ventje. De Godslamp is nog niet gedoofd en hij ligt al te slapen. De ouderen zijn dus nog niet naar bed maar Samuel wel. Je zou hem kunnen zien als een misdienaartje van het Oude Verbond, in opleiding op het klein seminarie om misschien ooit zelf priester te worden. En dus moet hij nog veel leren.

Allereerst moet hij leren dat mensen nooit hun roeping krijgen van mensen maar van God. Eli laat hem dat merken: Neen Samuel, niet ik heb je geroepen, maar God. En God roept niet eenmaal maar heel dikwijls. Want het besef dat Hij roept, dringt maar langzaam bij ons mensen door. God moet heel wat moeite doen voordat Hij een luisterend oor vindt.

Eli geeft goede raad aan Samuël. Als God jou roept, begin dan niet zelf te praten en te vragen of te bidden, maar open je hart en geest en luister. Laat binnenkomen wat God te zeggen heeft. Laat zijn verlangen jouw verlangen worden. Een
wijze les voor ons allemaal. Want maar al te vaak denken we dat wij altijd aan het woord moeten zijn wanneer we bidden. Bidden is dus blijkbaar ook stil zijn en luisteren met de oren van je hart. Het is Gods Woord in jou laten klinken en gehoor laten vinden.

Zoals Eli Samuël op weg helpt in het geloof en zijn roeping, zo doet Johannes de Doper dat ook met zijn leerlingen.
Hij verwijst naar Jezus: “Zie het Lam Gods”. Hij verwijst ze door naar Hem. Hem moeten ze gaan volgen. Ze moeten op zoek gaan naar waar Hij zich ophoudt. Dat is geen zoeken naar het adres waar Jezus verblijft, maar wel naar waar Hij thuis is. Ze moeten Hem op de voet gaan volgen om erachter te komen wat Hem bezielt en bezighoudt. En als ze dat weten, dan pas beginnen ze aan de verkondiging van de Blijde Boodschap! Andreas verkondigt het Goede Nieuws direct aan zijn broer Petrus: “We hebben Hem gevonden!” Zit daar niet het diepste verlangen van ons allemaal?
Is dat niet de roeping die God ons heeft ingefluisterd? “Wat verlangen jullie?” vraagt Jezus.

Geloven heeft niets te maken met nadenken of beredeneren, maar met verlangen... Met leren luisteren naar wat God in je hart heeft gelegd. Wie zijn levensroeping ontdekt, zijn/haar diepste verlangen, het geluk door God voor jou bestemd, die wil dat vasthouden.... erin geloven... ervoor gaan en ernaar leven...

Op die wijze maakt God van kleine jongetjes grote, wijze profeten en rechters en van simpele vissers rotsen van geloof, waarop anderen kunnen bouwen...

Amen