Laten we solidair zijn

Opwekking Lazarus

Marc Massaer

Broeders en zusters in Christus,

Wat we nu meemaken in Europa met maandelijkse prijsstijgingen van gemiddeld 10 % op vele terreinen is ongekend en veroorzaakt bij veel mensen financiële problemen. Aan de economische groei en de stijgende welvaart is een einde gekomen en iedereen vraagt zich af waar dit op uitdraait. Er dreigt armoede, waarbij het verschil tussen rijk en arm alleen maar zal toenemen. Wat gaat het met de mensen doen, als ze niet meer kunnen leven zoals vroeger, een stapje terug moeten doen en eenvoudiger moeten leven? Minder luxe, minder uit eten gaan, minder vakanties… In de toekomst zal er duidelijk meer solidariteit nodig zijn om te kunnen overleven. Zullen de rijken en de grote multinationals bereid zijn meer solidair te zijn met de armen?

Solidariteit tussen rijk en arm is het thema van de lezingen van deze zondag. Het bepaalt je bestemming in de eeuwigheid. In de eerste lezing verwijt Amos de rijken dat zij zelfgenoegzaam leven en zich niets aantrekken van anderen die het moeilijk hebben. Amos voorspelt dat deze rijken weggevoerd zullen worden in ballingschap. In 587 is inderdaad een gedeelte van het Joodse volk naar Iran-Irak weggevoerd.

In de evangelielezing is het opmerkelijk dat de rijke niet bij name wordt genoemd maar de arme Lazarus wel. In de wereldgeschiedenis worden de namen van rijke en bekende mensen genoemd en tellen de armen niet mee. Niemand kent hun namen. Bij God worden de rollen omgedraaid: God kent de armen en heeft medelijden met hen. Bij het verhaal van Jezus zou je al snel kunnen denken dat alle rijken verloren gaan en de armen gered zullen worden. Toch is dat niet de kern van de boodschap die Jezus wil overbrengen. Ook rijken kunnen gered worden, als ze maar vele goede werken doen. Het gevaar waarop Jezus wil wijzen, is de houding van de rijken ten opzichte van mensen in nood. De rijke leeft alleen maar egoïstisch en voor zichzelf en heeft zijn hart gesloten voor zijn medemens. Waarschijnlijk heeft hij zijn hart ook gesloten voor God. Als je niets doet voor een arme medemens in nood, dan loop je het risico zelf ook eens voor een gesloten deur te staan.
Niet voor niets heeft Jezus in het evangelie van Mattheüs gezegd: alles wat je voor één van de minste van de mijnen hebt gedaan, heb je voor mij gedaan. Zieken en eenzamen bezoeken, treurenden troosten, armen en verslaafden helpen, het zijn allemaal werken van barmhartigheid waar God bij het laatste oordeel naar zal kijken. Maar ook mensen goede raad geven of vooruithelpen in het geloof hoort bij de werken van barmhartigheid.

De arme Lazarus krijgt wel toegang tot het Koninkrijk der hemelen, omdat hij zijn hart voor God en de medemens openhoudt.

Jezus wil ons vandaag met het verhaal van de arme Lazarus en de rijke vrek ook wijzen op het belang van het woord van God. Dat woord van God tot ons hart laten spreken en het door de kracht van de heilige Geest in de praktijk brengen, is belangrijk als je Jezus wilt navolgen.
Deze week was ik op bezoek bij het opvangcentrum voor drugsverslaafden, Cenacolo, in Medjugorje. Dit centrum is opgericht door een Italiaanse zuster Elvira, die iets wilde doen aan de situatie van jongeren die door drugsverslaving aan de onderkant van de samenleving terecht waren gekomen. Twee jongeren, een uit Schotland en een uit Nederland, getuigden van de grote verandering die zij daar mochten meemaken. In het Cenacolo, dat een school voor het leven is, ontdekten zij de waarde van het christelijk leven en mochten zij ervaren dat het geluk ligt in het er zijn voor elkaar. Zij genazen van hun verslaving door een intens gebedsleven, de liefde en de barmhartigheid van God in de H. Eucharistie en het sacrament van de vergeving, en dienstbaarheid en liefde. Indrukwekkend wat zo’n kleine, vurige Italiaanse zuster allemaal voor elkaar heeft gekregen. In vele landen zijn er nu opvangcentra voor jongeren maar het meest wonderbaarlijke is dat zij volledig leven in en vertrouwen op Gods voorzienigheid en geen hulp willen ontvangen van de staat.

Broeders en zusters in Christus,
Wat Jezus ons wil meegeven om de komende tijd werk van te maken, is dat wij als christenen solidair dienen te zijn met elkaar, zoals Jezus solidair is met ons. Als we dat doen, zijn we op de goede weg en mogen wij rekenen op Gods voorspraak. We hopen dan eenmaal te mogen genieten van Gods zegen en Gods liefde in het hemels paradijs. Amen.

Printversie