Kracht naar kruis

Ieder huisje heeft zijn kruisje

Marc Massaer

Broeders en zusters in Christus,

Er is tegenwoordig veel aandacht in de media en in politiek voor de klimaatveranderingen wereldwijd. Iedereen geeft er zijn mening over en denkt de wijsheid in pacht te hebben. Sommige wetenschappers zeggen dat de mens de oorzaak is van de opwarming van de aarde; andere zeggen dat de invloed van de zon de oorzaak is van de veranderingen in het weer. Zij beweren dat in de toekomst de aarde zal afkoelen. Wie heeft gelijk ? Is er opwarming van de aarde of afkoeling ?

Onlangs is er een expeditie van Zweedse klimaatactivisten naar de Noordpool vertrokken om te bewijzen dat het Noordpoolijs sneller wegsmelt… De Noorse krant Nordlys meldde echter dat deze expeditie halverwege de reis is vastgelopen in het ijs op Spitsbergen en het onderzoek heeft moeten stopzetten. Dit nieuws wekte hilariteit op bij critici van het klimaatalarmisme.

Een ding moge duidelijk zijn: het weer is de laatste tijd zeer wispelturig en extreem en wij mensen weten niet zo goed wat daarvan de oorzaken zijn.

Als wij amper de dingen van deze wereld begrijpen, hoe kunnen we dan de hemelse  zaken verstaan? vraagt de schrijver van het boek Wijsheid zich af in de eerste lezing.

Hoe inzicht te krijgen in het geloof in God en hoe dienen we Jezus als leerling na te volgen ? Wat is wijs om te doen in het leven? Hoe rechte wegen gaan?
Een antwoord op deze vraag kunnen we vinden in het woord van God. De woorden van Jezus in het evangelie van vandaag geven ons een richting aan; ze doen ons nadenken over ons geloof en plaatsen ons voor een radicale keuze in het leven.

Als iemand zijn kruis niet draagt en Mij volgt, kan hij mijn leerling niet zijn, zegt Jezus. Deze woorden begrijpen en in de praktijk beleven, is niet zo vanzelfsprekend.

Of we het nu willen of niet, iedereen komt onvermijdelijk het kruis tegen in zijn leven. Dat kan vele vormen aannemen. Kinderen of kleinkinderen gaan andere wegen dan jij hebt voorgeleefd. Je wordt belachelijk gemaakt of vervolgd omwille van je geloof. Een ziekte van een familielid, een overlijden, een tegenslag of een ongeluk, het kruis is overal.
Doorheen de jaren komen we tot de levenswijsheid dat  elk huis, hoe mooi dit ook is, zijn kruis heeft.  Hoe omgaan met je persoonlijke kruis in het leven ? Vanuit ons geloof weten we dat we er niet alleen voor staan maar altijd bij God terechtkunnen.

In een van mijn vorige parochies had een gelovige vrouw in huis een wijze spreuk hangen, die als volgt luidt:

Wilt in uw huis aan Christus’ kruis,
een plaats van ere geven,
want menig kruis wordt uit uw huis
door Christus’ kruis verdreven.

Wat betekent deze spreuk ? Het kruis is een teken van hoop, een teken van de redding van de mensen want door het kruis heeft Jezus de mensen gered van dood en zonde.
Door gericht te blijven op Jezus en zijn kruis en aan Hem kracht te vragen kun je de uitdagingen en de beproevingen in het leven aan. Niemand wordt immers boven zijn krachten beproefd; iedereen krijgt kracht naar kruis.

Wie in zijn leven het kruis van Christus aanvaardt, mag ontdekken dat  alle kruisen in het leven veranderen door Gods oneindige en eeuwige liefde. Het is deze levenswijsheid van het kruis die je anders in het leven doet staan en je doet inzien dat Jezus de Redder van de wereld is. Amen.

Printversie