Jezus is gekomen om te dienen, niet om gediend te worden

Marc Massaer
Broeders en zusters in Christus,
De groten maken misbruik van hun macht, het is een uitspraak van Jezus in het evangelie van vandaag. Dat dit juist is, zien we door de geschiedenis heen tot op de dag van vandaag, en over de hele wereld. Wat een wijsheid, waarheid en profetische visie schuilt er in Jezus’ woorden.
Eén van de landen waar dit heel duidelijk naar voren komt, is Noord-Korea. In plaats van het volk te dienen, moet het Noord-Koreaanse volk leider Kim Jong-un dienen en als een god verheerlijken. Het merendeel van de Noord-Koreanen leeft in armoede, terwijl hij een luxueus leventje leidt en de bevolking onderdrukt. Als het volk goede leiders heeft, is dit een zegen, maar onder slechte leiders lijdt het volk.
Macht, eer en geld doet iets met mensen. Zij die in hoog aanzien staan, oogsten veel bewondering. Som-mige beroemdheden relativeren hun bekendheid en voelen zich niet wezenlijk anders. Ze doen ‘gewoon’, ‘normaal’ en blijven omgaan met oude vrienden en bekenden. Hun situatie, hun status, hun levensstijl is veranderd, maar ze voelen dat niet als een obstakel in de omgang met de mensen met wie ze altijd al verkeerden.
Er zijn ook mensen bij wie de bekendheid hun hoofd op hol brengt. Ze voelen zich beter, belangrijker, unieker dan degenen met wie ze altijd omgingen, en ze nemen al dan niet openlijk afstand van hun oorspronkelijke omgeving. Ze gaan anders denken en doen; ze voelen zich meer. Het is zelfs mogelijk dat ze ‘rare’ eisen gaan stellen aan de mensen die hun pad kruisen. Lees de biografieën van een aantal beroemdheden er maar eens op na. Roem kan dus rare dingen doen met mensen.
Niet alleen beroemdheden gaan soms rare dingen doen. Roem doet ook iets met de mensen die in de omgeving van beroemdheden verkeren. Zij praten het veeleisende of rare gedrag van beroemdheden soms goed. Het (b)lijkt dat mensen voor echte beroemdheden andere maatstaven aanleggen dan voor gewone mensen. Het kritische vermogen dat normaal aanwezig is en functioneert, neemt af, doordat hun bewondering hun waarnemingsvermogen ‘aantast’. Ze sluiten hun ogen voor de mindere kanten van hun idool. ‘Roem, macht corrumpeert’, wordt gezegd. Maar in feite gebeurt hetzelfde met degenen die de beroemdheden, machthebbers aanbidden. Machthebbers en beroemdheden hebben uiteindelijk niets aan jaknikkers, aan kritiekloze fans, maar veel meer aan mensen die zaken aan de kaak durven stellen, die lastige vragen durven stellen. Zij voorkomen dat machthebbers en beroemdheden uit de bocht vliegen.
Deze machtsstrijd of dit machtsmisbruik komt niet alleen voor in de samenleving maar helaas ook in de kerk. Tot de dag van vandaag is niets menselijks de kerk vreemd. Zelfs enkele apostelen in het begin van de kerk wilden de eersten, de voornaamste zijn om zo invloed en macht uit te oefenen op anderen. Ze droomden van een schitterende plaats naast Jezus op de troon. Zij vergaten dat Jezus gekomen is om een andere weg te wijzen, namelijk de weg van de zelfgave. Jezus is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en dit gaat gepaard met het kruis en het lijden. ‘Als iemand mij wil volgen, dan moet hij zichzelf verloochenen en zijn kruis opnemen.’ Om tot een nieuw leven te komen, moet je dus afsterven aan de zelfzucht en gaan leven voor God en je naaste. De geboorte van een kind gaat gepaard met pijn en barensweeën; het nieuwe leven in God of de nieuwe geboorte in Christus gaat gepaard met pijn, het kruis, weerstand en lijden. Wij mensen ondergaan Jezus’ lot, net als de natuur: ze sterft af in de herfst om tot nieuw leven te komen in de lente.
Geloven wij in deze boodschap die Jezus ons vandaag brengt en die ons misschien wel oproept om onze gedachten of ons gedrag te veranderen? Durven wij onze levenswijze ter discussie te stellen en komen we in beweging, of blijven wij liever in onze comfortzone zitten?Jezus navolgen is geraakt worden door zijn blijde boodschap, in beweging komen en dan in actie komen. Zien, oordelen en handelen, zei kardinaal Cardijn, maar hoe doe je dat in de praktijk?
Laten we een concreet voorbeeld nemen. In India is de welvaart onrechtvaardig verdeeld; er heerst schrij-nende armoede. Nu kun je protesteren tegen de regering en haar oproepen tot een meer rechtvaardige samenleving, maar wat Moeder Teresa deed, is beter. Zij zag de armoede, is tussen de mensen in nood gaan wonen en heeft concreet bijvoorbeeld de stervenden opgevangen en bijgestaan. Dat is een voorbeeld van concrete dienstbaarheid. Geen woorden maar daden. Christen-zijn is het leven in al zijn aspecten be-vorderen, zodat mensen door onderwijs, werk, een goede gezondheidszorg enzovoorts een menswaardig leven kunnen leiden. Het is volop leven en laten leven.
Waarom is Jezus in feite naar deze wereld gekomen?
‘Zozeer heeft God de wereld liefgehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat al wie in Hem gelooft, niet verloren zal gaan, maar eeuwig leven zal hebben.’ Het leven is een geschenk van God en het is onze roeping het te ontdekken in al zijn facetten en ons te richten op de waarden die belangrijk zijn om het eeuwig leven te bereiken.
Dat deze gedachten naar aanleiding van de lezingen van deze zondag ons aanmoedigen Jezus’ woorden en voorbeeld na te volgen om zo onze eeuwige bestemming te bereiken in het Koninkrijk der hemelen.