Jezus, geef ons meer geloof

Logo vrienden van Lourdes

Marc Massaer

Broeders en zusters in Christus,

Waar gaat het naartoe met onze samenleving? Waar gaat het naartoe met onze kerk? Iedereen worstelt nu met de ene na de andere crisis. Welke maatregelen er ook genomen worden om alles te regelen, te organiseren en te controleren, het leven wordt er niet beter op. Integendeel. Het Centraal Bureau voor de Statistiek meldde voor de maand september in Nederland een inflatiepercentage van 17,1%. Dit is ongekend sinds de Tweede Wereldoorlog. Misschien hebben we wel te veel gedacht dat wij alles zelf kunnen, zonder God. De rijken worden alsmaar rijker en de zwakken en de armen worden het eerst slachtoffer van de economische crisis.
Wie gaat ons redden uit deze neergaande spiraal?

Bij christenen kan in deze tijd van beproevingen de vraag opkomen: waarom grijpt God niet in? Wat kunnen wij doen om het tij te keren? De lezingen van deze zondag geven ons daarop een antwoord. Ze nodigen ons uit net als de leerlingen aan Jezus te vragen: geef ons meer geloof. Geef dat wij blijven vertrouwen op Uw reddende kracht, Jezus, en dat het goede sterker is dan het kwade. Als een mens overweldigd wordt door alles wat hij meemaakt aan tegenslag, ziekte of lijden wordt zijn geloof beproefd en gelouterd. We worden in onze gedachten over de toekomst heen en weer geslingerd. Het ene moment is er hoop en perspectief, het andere moment valt het leven tegen.
Ondanks alles komt het aan op vertrouwen hebben in God en de medemensen. Het is bewezen dat goede ervaringen vertrouwen doen groeien. Wie bijvoorbeeld in een gelukkig gezin mag opgroeien, zal een sterkere basis voor vertrouwen ontwikkelen dan iemand die is opgegroeid in een verstoorde of zelfs gebroken relatie.
In de tweede brief van Paulus worden wij uitgenodigd ons niet te laten leiden door angst. Angst is een slechte raadgever, isoleert de mens en schaadt relaties en het vertrouwen in elkaar. Wij mogen er door de kracht van de liefde, de kracht van de H. Geest, op vertrouwen dat God ons nabij is en helpt om de uitdagingen van het leven aan te kunnen.

Een spiritueel leven bestaat uit dienstbaarheid en dankbaarheid. Deze houding ontstaat als je vanuit liefde en vertrouwen de wereld tegemoet treedt. Als je je laat leiden door angst en wantrouwen heb je veel minder over voor een ander. Dat draagt niet bij aan je geluk. Angst en wantrouwen zijn slechte raadgevers. Anderen helpen, voor anderen klaarstaan zonder er iets voor terug te hoeven, geeft je een veel fijner gevoel. Dan maakt jouw hart energie vrij en kun je vanuit liefde leven.
Angst is de tegenhanger van dienstbaarheid. Angst denkt in tekorten, dienstbaarheid denkt in overvloed. Angst laat jou als mens klein blijven, dienstbaarheid zet de weg naar overvloed open en laat je groeien. Angst leidt niet tot succes; om succesvol te zijn hoef je alleen maar anderen te helpen succesvol te worden.

We mogen geloven dat liefde bergen kan verzetten. Van belang voor ons christelijk leven is ons hart zuiver gericht te houden op het doen van het goede. We mogen erop vertrouwen dat dit ons op termijn ten goede zal komen. Je hart blijven richten op Jezus en zijn blijde boodschap en liefde en goedheid blijven zaaien in de harten van de mensen. Immers, zegt de profeet Habakuk, bezwijken zal diegene die niet deugt in zijn hart. Wie goed doet, goed ontmoet, maar wie het kwade en geweld zaait, zal er in omkomen. Dat is een levenswijsheid die in de Bijbel staat.

In de oktobermaand, die aan Maria is toegewijd, kijken we op naar Maria, die ons wil helpen meer te vertrouwen op Jezus. Op 7 oktober vieren wij het feest van Onze-Lieve-Vrouw van de rozenkrans. Dit feest wordt gevierd sinds de overwinning op de Turken in de zeeslag bij het Griekse Lepanto op 7 oktober 1571, waardoor het gevaar van Turkse overheersing afgewend werd. Deze overwinning  wordt toegeschreven aan het bidden van de rozenkrans. Het rozenkransgebed is een krachtig gebed, waarin we de blijde, droevige en vreugdevolle geheimen van Jezus en Maria overwegen. Door het bidden van de rozenkrans mogen wij ons leven van vreugde en verdriet verbinden met dat van Jezus en Maria. Door Maria te vereren mogen we niet alleen haar bescherming ondervinden maar ook groeien in vertrouwen op de kracht van het rozenkransgebed. Vele goede beloften wachten diegenen die trouw de rozenkrans bidden. Maria heeft tot de zalige dominicaan Alain de la Roche o.a. gezegd dat men door het bidden van de Rozenkrans deugdzamer zal leven en Gods barmhartigheid verwerven. In de harten zal de liefde tot God de plaats innemen van de liefde voor het vergankelijke. Vele zielen zullen zich heiligen door de rozenkrans. 

Broeders en zusters in Christus,
Uiteindelijk keert God alles ten goede voor diegene die volhardt in het geloof. Dat bevestigt de profeet Habakuk met zijn profetische woorden in de eerste lezing: "Al blijft het ook uit, geeft het wachten op een rechtvaardi­ge wereld niet op, want de rechtvaardige blijft leven door zijn trouw." God heeft de mens de vrijheid gegeven in het leven keuzes te maken en Hij zal zijn trouwe dienaar of dienares niet in de steek laten.

Meer geloof vragen aan God is, zoals Dostojevsky zegt, meer ja zeggen tegen het leven en het aanvaarden met zijn beklemmende duisternissen en hopen dat het licht eens zal schijnen in volle heerlijkheid.

AMEN.

Printversie