De rolverdeling bij Jezus' menswording

Beeldengroep kerststal Koetshuis Diessen

Marc Massaer

Broeders en zusters in Christus,

Om een jubileumfeest, een bijeenkomst of een evenement te laten slagen heb je de medewerking van vele mensen nodig. Iedere schakel in de organisatie is belangrijk om er een groot succes van te maken. In goed overleg kun je samen meer bereiken dan alleen. Verenigingen en ook de kerk weten hoe belangrijk het is een beroep te kunnen doen op vrijwilligers. Iedere vrijwilliger is belangrijk, heeft zijn rol en draagt eraan bij dat een bijeenkomst goed verloopt. Dankbaar mogen we zijn dat we in onze parochie zo vele vrijwilligers hebben die hun schouders onder onze geloofsgemeenschap zetten.

Vandaag staan wij stil bij het plan van God, namelijk bij het mysterie van de Menswording van Jezus en wie God daarbij heeft ingeschakeld. Hemel en aarde zijn in beweging gezet voor het grote geheim van de geboorte van Jezus: het Woord is Vlees geworden en heeft onder ons gewoond. Het evangelie brengt ons inzicht in de rol hierbij van Jozef en Maria, die van de engel en van de H. Geest.

De heilige Jozef, de voedstervader, geeft de menselijke of ‘aardse’ reactie weer naar aanleiding van het mysterie van de geboorte van Jezus. St.-Jozef heeft de hulp van boven nodig, omdat het mysterie van de geboorte van Jezus de wetten van de natuur overstijgt. Wat met Maria en Jezus gebeurt, is van bovennatuurlijke orde en alleen God kan daar inzicht in geven. Met ons klein menselijk verstand kunnen wij dit niet begrijpen. God dient ons menselijk verstand te verlichten. Zo is geloven in God iets wat ons geopenbaard wordt; redenerend met ons menselijk verstand kunnen we Hem niet leren kennen. Geloven in God wordt ons gegeven; het is iets wat je aanvaardt en vanwaaruit je probeert te leven. Wij geloven niet in iets of een energiebron maar in Iemand die er voor ons is en met ons meetrekt doorheen het leven. God is de ‘God met ons’ of de ‘Emmanuel’. Van ons vraagt God overgave aan Zijn Woord en Zijn liefde.
Behalve de rol van Jozef heb je natuurlijk die van Maria, die een schakel is tussen God en de mensen. De H. Maria is de volmaakte, heilige vrouw, die ingeschakeld is in Gods plan om Moeder van God te worden. Zij heeft altijd ja gezegd op Gods plannen en is een voorbeeld van overgave aan Gods Voorzienigheid. Van Maria kunnen wij leren meer te vertrouwen op Gods Voorzienigheid.

De engel vervult de rol van de hemel, die wordt ingeschakeld om Gods plannen bekend te maken. Waarschijnlijk is dit de engel Gabriël, die ook de boodschap over de geboorte van Jezus aan Maria heeft gebracht. Het is opmerkelijk dat God in het leven van Jezus en Maria altijd engelen inschakelt. Het zijn boodschappers en geestelijke wezens die ten dienste staan van God en de mensen. Denken we bijvoorbeeld aan de engelen die bij de geboorte van Jezus ‘Eer aan God in den hoge’ zingen. Ook bij de verrijzenis van Jezus zijn ze aanwezig om duidelijk te maken dat Jezus leeft.
In de boodschap van de engel aan Jozef wordt verwezen naar de profeten uit het Oude Testament. Ze voorspelden de komst van de Messias, die de wereldgeschiedenis zou veranderen. In Jezus komt het Oude Testament met zijn voorspellingen tot vervulling. Daarmee wordt duidelijk dat de profeten echt van God komen, omdat zij iets voorspeld hebben wat is uitgekomen. Een kenmerk van valse profeten is dan dat hun voorspellingen niet uitkomen. Het woord van God lezen en begrijpen is daarom belangrijk om God beter te leren kennen, te beminnen en te ontdekken dat er een lijn is in heel de Bijbel. Zo is het interessant dat er een relatie is tussen de eerste lezing en het evangelie van elke zondag. Ze hebben eenzelfde thema. Vandaag is dat het thema van het mysterie van de geboorte van de Mensenzoon.

De H. Geest speelt de vierde rol. Met andere woorden: God zelf handelt om zijn plan met de schepping te realiseren. De H. Geest is nauw verbonden met het mysterie van de H. Maagd Maria en met Jezus, de Zoon van God.
Het is diezelfde H. Geest die de harten van mensen raakt, waardoor ze hun hart openen voor Gods liefde en Jezus geboren kan worden in hun hart. Dat Jezus leeft in het hart van mensen, zoals de H. Geest leeft in de harten van Jezus en Maria, dat is het verlangen van God de Vader.

Waar staan wij in dit evangelieverhaal en welke rol spelen wij daarin? Eén ding is duidelijk: we kunnen en mogen niet onverschillig staan ten opzichte van God. Iedere mens staat voor een keuze: volg je de geest van de wereld of die van God?
God rekent op ieder van ons om zijn of haar steentje bij te dragen aan het verkondigen van Jezus die de wereld redt. We krijgen nog een week de tijd om daarover na te denken en ons voor te bereiden op de vreugde van de geboorte van Jezus.

Open uw hart voor de H. Geest, opdat Jezus echt welkom mag zijn met Kerstmis. Amen.

Printversie