Christen-wijs

Jezus breekt het brood.

Steven Barberien

Soms hoor ik zeggen: “We gaan niet naar de kerk, bidden doen we ook niet, maar we willen wel leven volgens christelijke normen en waarden!” Natuurlijk is dat laatste heel goed en lovenswaardig, maar toch is het spijtig dat gebed en viering achterwege blijven. Ons geloof, het christendom is niet louter een pakket van normen en waarden.

Neen, in het hart van ons geloof staan niet de tien geboden, de Wet, maar staat een persoon. En die persoon is Jezus. Als we Hem losmaken van zijn woorden en er een boodschap aan hangen van louter normen en waarden, dan heb je misschien ethisch gezien iets moois om naar te leven, maar geen geloof en zeker geen christendom meer.
Het christelijk geloof staat of valt nu eenmaal met de aanvaarding van de persoon van Jezus.

Johannes is in het evangelie heel duidelijk. Of je aanvaardt Hem en je hebt leven, zelfs eeuwig leven…,
of je aanvaardt Hem niet en dan heb je geen leven in je!
Dit aanvaarden van Jezus is geen sinecure. Er komt nogal wat bij kijken. Hem ‘eten en drinken’ is niet vanzelfsprekend. Want dit ‘eten en drinken’ duidt op een relatie, een welbepaalde intimiteit die eigen is aan personen die elkaar kennen. Je eet toch ook niet zomaar met een wildvreemde uit één bord of drinkt met Jan en alleman uit één glas?
Maaltijd houden veronderstelt één of andere band, een ‘kennen’ van elkaar.
Wie Eucharistie viert of mee-viert, die eet en drinkt van Jezus die werkelijk present is. Hij is van vlees en bloed… Jezus is niet een idee, een ideaal, een norm van waarden, maar van vlees en bloed, echt, reëel, een persoon met wie je een band kan opbouwen.

Wie dus aan Zijn tafel gaat, moet met Hem verbonden zijn, in Hem geloven én in gemeenschap zijn met de rest van de tafelgenoten. Wie niet gelooft of wie niet katholiek is, kan dan ook niet zomaar ter communie gaan alsof het de gewoonste zaak van de wereld is… Want dát is het juist niet! Het is zelfs heel ongewoon wat we hier vieren. Je hebt er een welbepaald inzicht voor nodig. Het gaat hierbij niet om kennis van zaken, om verstand, maar om een wijsheid van hart, om een geloofsinzicht dat gegeven wordt door Gods Geest zelf. Het inzicht namelijk dat je leeft door Hem, door die éne persoon, Jezus Christus.

Leven door Hem, met Hem en in Hem…
Dat is niet Christen-dom, maar Christen-wijs.

Printversie