Bidden is omgaan met een vriend die van ons houdt

Bidden en werken

Marc Massaer

Broeders en zusters in Christus,

Als God liefde is, het beste met de mens voorheeft en wil dat het goed met de mensen gaat, waarom is het dan toch nodig om te bidden? God wil de mens inderdaad het goede geven maar de mens moet er wel om vragen. Vraagt en u zal gegeven worden, klopt en er zal worden opengedaan. God wil dat wij Hem betrekken bij ons leven en niet alles op eigen houtje doen. Niet bidden is denken dat je alles zelf kunt doen, los van God, en het gevaar lopen verblind te worden door de dwalingen van de wereld.
Sommige mensen zeggen: als ik werk, dan is dit hetzelfde als bidden. Dit komt echter niet overeen met wat de H. Benedictus als wijze spreuk heeft meegegeven, namelijk: ora et labora, werk en bid. Niet werk óf bid maar werk én bid. Beide zijn nodig in de navolging van Jezus.

Wat is eigenlijk bidden? En waarom is dit nodig?
De H. Teresia van Avila heeft daar een mooie uitspraak over gedaan. ‘Bidden is omgaan met een vriend van wie wij weten dat Hij van ons houdt, en met wie wij daarom dikwijls samenkomen om alleen en vertrouwelijk met Hem te spreken.’ Door het gebed spreek je God dus persoonlijk aan en zo mag je groeien in vriendschap met God en groeit je vertrouwen in Hem. Het gebed helpt ons in feite een nieuwe adem te vinden en gesterkt te worden door de Heilige Geest als onuitputtelijke bron van nieuwe energie en vreugde. De heilige pastoor van Ars, Jean-Marie Vianney, zei dat het gebed de zoete vreugde schenkt van de tegenwoordigheid van Gods liefde. Inderdaad, wie bidt mag de vrede en de vreugde van God in zijn hart ervaren. Het is niet de vrede van de wereld maar de vrede van God. Het gebed is dus nodig om God te beminnen en beter te leren kennen.

Waarvoor is bidden nog meer nodig?
Iedere mens krijgt in zijn leven te maken met grote of kleine keuzes. Om te weten wat goed voor je is en wat God voor je bestemd heeft, is bidden nodig. Vooraleer je iets beslist, is het goed de verschillende opties, mogelijkheden en gevolgen van je daden in overweging te nemen in de kracht van de heilige Geest. Bidden helpt om nieuw werk te vinden, zieken te troosten en kracht te schenken, om meer eenheid te krijgen in het gezin en in de kerk.

Heeft het gebed altijd effect?
Hiermee heeft iedereen een heel verschillende ervaring. De ene keer verhoort God het gebed meteen, een andere keer blijft verhoring uit of laat zij op zich wachten. We mogen erop vertrouwen dat God met ons gebed doet wat volgens Hem het beste voor ons is, of voor wie wij bidden. Het blijft een mysterie waarom God door het gebed de ene zieke wel geneest en een andere niet. Soms is het ook nodig aanhoudend of met vele mensen te bidden om door God verhoord te worden. Het evangelie van vandaag maakt ons dat duidelijk met het verhaal van de weduwe die aanhoudend blijft vragen en uiteindelijk toch krijgt wat ze wil.
Als je samen bidt, dan is het gebed veel krachtiger en ontstaat er ook een intense verbondenheid met elkaar. In 1955 dreigden de communistische Russen Wenen binnen te vallen en heel Oostenrijk in te nemen. De Oostenrijkse bisschoppen riepen toen alle gelovigen op samen de rozenkrans te bidden om het dreigende gevaar af te wenden. En wat gebeurde er? Op een gegeven moment trokken de Russen zich wonder boven wonder terug en bleef Oostenrijk een vrij land. Bidden helpt dus om beschermd te worden tegen het gevaar van het kwade. Bidden is je handen omhoog heffen naar God, zoals Mozes in de woestijn de slang omhoog hief om de spirituele strijd aan te gaan die er heerst tussen het goede en het kwade. Bidden is waakzaam zijn en opkomen voor Jezus en zijn evangelie en niet in slaap vallen door de verlokkingen van de wereld. Het gebed helpt bovendien om inzicht te krijgen in het woord van God en het vuur van het geloof brandend te houden. Wij zijn in de wereld maar niet van de wereld; wij streven naar en bidden om de komst van Gods Koninkrijk van vrede, liefde en rechtvaardigheid.

Zalig zij die het woord van God overwegen en het beleven in het leven van elke dag want eenmaal mogen zij genieten van het hemels paradijs. Amen

Printversie