Advent, op weg van duisternis naar licht

brandende kaars

Marc Massaer

Broeders en zusters in Christus,

In deze donkere periode voor Kerstmis hoor je links en rechts dat het aantal inbraken in woningen en kerken stijgt. In het holst van de nacht, als iedereen slaapt, slaan de dieven meestal hun slag. Daarom dien je in deze tijd alert te zijn en maatregelen te treffen om je waardevolle spullen te beschermen. Een goed alarmsysteem en licht aanlaten schrikt dieven af.
Vandaag roepen de lezingen ons op waakzaam te zijn en niet in slaap te sukkelen wat het geloof betreft. Om op spiritueel vlak iets duidelijk te maken, gebruikt Jezus graag verhalen, vergelijkingen en tegenstellingen. Slapen of waakzaam zijn in de navolging van Jezus, daarover gaat het vandaag.
Velen maken zich op dit moment heel erg druk over de stijgende inflatie, de energiecrisis, de politiek, enz. Maar wie maakt er zich eigenlijk nog druk over zijn geloof in Jezus? Op gelovig vlak zijn velen in slaap gesukkeld. Het aantal kerkelijke huwelijken en doopsels is de laatste tijd schrikbarend gedaald.  De onverschilligheid en de oppervlakkigheid in het beleven van het geloof teistert een grote groep mensen.

Hou je van je vrouw of man en kinderen, dan breng je graag tijd met hen door. Als je te weinig tijd hebt voor elkaar, dan vervreemd je van elkaar en verflauwt de onderlinge liefde. Bij het geloof is dit niet anders: om je liefde voor God te onderhouden is het nodig daarvoor tijd vrij te maken. Tijdens het WK voetbal kunnen mensen soms uren naar de tv kijken; hoeveel tijd zouden ze nemen voor hun relatie met Jezus Christus?

Wil je als christen gelukkig zijn, dan is een juist evenwicht tussen het spirituele en het materiële leven belangrijk. De adventstijd is een genadevolle tijd om stil te staan bij ons geloof en extra tijd te nemen voor God en je naaste. Het is het licht van Christus meer laten schijnen in ons hart, zodat wij zien waar wij - op weg naar Kerstmis - ons leven dienen te veranderen.
Elke week steken we een kaars aan op de adventskrans als een verwijzing naar Jezus, het licht van de wereld dat komende is. In het woord van God mogen we meer zicht krijgen op ons eigen leven. God wil ons mensen helpen licht van duisternis te onderscheiden. In de adventstijd meer in de Bijbel lezen, geeft ons meer zicht op wat God allemaal voor ons heeft gedaan en in onze dagen nog doet.

Advent is een weg gaan van duisternis naar licht, op zoek gaan naar Gods liefde en die dan uitstralen naar je medemens. Ieder jaar in de aanloop naar Kerstmis branden er overal lichtjes in de straten; het is een prachtig schouwspel en het brengt sfeer. Als christenen dienen we een lichtje voor de mensen om ons heen te zijn. Dat is waar het met de advent en met Kerstmis echt om draait: net als Jezus een hartverwarmend lichtje zijn voor de ander. Aandacht en tijd nemen voor elkaar: een goed gesprek met eenzame en treurende mensen, iemand een handje helpen, solidair zijn met mensen in nood, daartoe worden wij in deze tijd uitgenodigd.

Wil een verjaardagsfeest of een jubileumfeest geslaagd zijn, dan gaat daar de nodige voorbereiding aan vooraf. Kerstmis vieren met de voorbereiding van de adventstijd en werk maken van onze relatie met God en met de naaste, geeft meer diepgang en vreugde aan het feest van het mysterie van de Menswording. Laten we in deze advent meer tijd nemen voor onze beleving van het geloof, opdat het licht van Christus helderder mag gaan schijnen en wij getuigen van de vreugde van Gods liefde. Amen

Printversie